-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10974 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دچار وسواس در غسل و طهارت و نجاست مي باشم , لطفاً مرا راهنمايي كنيد.

وسواس همان توهّمات ذهني و فرض رواني است كه هر چه زودتر بايد با آن مبارزه كرد و راه مبارزه اين است كه به توهمّات و وسوسه ها توجه نشود. شما كه در غسل كردن و تطهير و پوشيدن لباس وسواس داريد براي نجات پيدا كردن از اين گرفتاري ها بايد باشيد بايد مانند بقيهء مردم غسل كنيد و تطهير نماييد.

اسلام دين آساني است . پيامبر (ص) فرمود:

من بر دين آساني مبعوث شده ام . (1)

پيامبر (ص) يكي از كارهايش اين بود كه غل ّها, رنجيرها و كارهاي دست و پاگير كه انسان را از ادامهء مسير بازمي دارد, از ميان بردارد.(2)

با يك مدّ (75رم ) آب مي توان وضو گرفت و با يك صاع (3يلو) آب مي توان غسل كرد و بعد از من اقوامي مي آيند كه اين مقدار را اندك به حساب خواهند آورد, آنان برخلاف روش و سنت من خواهند بود.(3)

بايد علت وسواسي شدن خود را جست و جو كنيد و زمينه هاي آن را از بين ببريد و بدانيد وسواس داشتن ووسواسي بودن از كارهاي شيطان است .

دربارهء زيان وسواسي همين مقدار بدانيد كه به تدريج توسعه يافته و همهء برنامه زندگي انسان را تحت الشعاع قرار مي دهد و هم چنين قدرت و توان انسان را از او سلب مي كند. بنابر اين , وسواس عاملي براي اتلاف عمر, هدردادن وقت و ايجاد ناراحتي براي همسر و اولاد است . حالت وسواسي روح انسان را معذب و مضطرب



نگه مي دارد, باريك بيني هاي افراطي و مضرّ پديد مي آورد, حسّاسيّت , تمام ذهن او را فرا مي گيرد و فعاليتش رافلج مي سازد, حالت دفع در او به كندي صورت مي گيرد, چون وحشت از آلودگي دارد و معمولاً چنين افراد اغلب يبوست مزاج دارند, در همهء مسائل آداب و تشريفات دارند و براي بهتر كردن آن به خيال بافي هايي مي پردازند, مثلاًبه مسافرت كه مي خواهند بروند به فكر شلينگ براي تطهير يا به دست شويي هايي كه آب لوله كشي داشته باشند,هستند.

راه هاي درمان :

1 آگاهي دادن به مسئله شرعي كه با يك مرتبه آب ريختن مثلاً نجس پاك مي شود و يا يك مرتبه فشار دادن ,لباس پاك مي شود, بازار مسلمانان علامت پاك بودن است . دست مسلمان پاك است وسائل مسلمانان پاك است .

2 انسان وسواسي غالباً گرفتار ضعف است بنابراين , تقويت كردن جسم بسيار لازم است .

3 تقويت اراده براي وسواس لازم است . ارادهء خودش را بايد قوي كند و بتواند تصميم بگيرد تا بتواند به خودبقبولاند كه فلان چيز پاك است .

4 مسافرت هاي دسته جمعي , زيرا در مسافرت هاي دسته جمعي مخصوصاً طولاني به تدريج حالت وسواس ازبين مي رود.

5 دوري از كساني كه مبتلا به وسواس هستند; زيرا ارتباط داشتن با آنان زمينهء تقويت وسواس بيشتر مي شود.بنابراين , با توجه به مضرّات وسواسي و بي فائده بودن آن و با به كارگيري روش هاي درمان بايد كوشش كنيد كه اين مرض مهلك از شما دفع شود. از خداوند متعال هم ياري بطلبيد در رفع اين مشكل . ما هم دعاگوي شما هستيم .

(پـاورقي 1.1 بحار الانوار, ج 22 ص 264 حديث 3 .

(پـاورقي 2.2 اعراف (7, آيه 157(و يضع عنهم اصرهم و الاغلال الّتي كانت عليهم )

(پـاورقي 3له . وسائل الشيعه , ج 1 باب 5 ح 6



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.